غلامحسین امیرخانی: حقوق کنونی خوشنویسان کفاف کرایه تاکسیشان را هم نمیدهد
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۹۵۸۵
نشست خبری سومین هفته خوشنویسی پیش از ظهر امروز در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه پویا، نشست خبری سومین هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی (رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران)، یدالله کابلی (عضو شورای ارزشیابی انجمن)، علیاشرف صندوقآبادی (نایبرئیس انجمن)، عارف براتی (مدیر اجرایی انجمن)، میرحیدر موسوی (عضو شورای عالی انجمن)، محمدحسین ساکت (نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و محسن میرحسینی (مدیر روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران) پیش از ظهر امروز در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست، غلامحسین امیرخانی با تأکید بر لزوم برپایی جلسات مستمر و منظم گفتوگو و تبادل نظر با اهالی رسانه، گفت: گفتوگو و اطلاع دقیق سبب رفع سوءتفاهمها میشود و بستری را فراهم میکند تا خبرنگاران بتوانند اطلاعات موثق و مورد نیاز خود را درباره محورهای موردنظرشان به دست آورند. امیدوارم به عنوان خانواده بههمپیوسته فرهنگی، بتوانیم سالانه بیش از یکبار در کنار هم قرار بگیریم.
در بخش دیگری از این نشست، محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خویسان ایران گفت: اگر هنر در جامعه گسترش یابد و نهادینه شود، وقوع جرم و تبهکاری نیز در جامعه کاهش پیدا میکند؛ این تجربهای است که جوامع مترقی در طول تاریخ داشتهاند. تحقق این امر از سنین پایین و دوران دبستان امکانپذیر است و بهویژه در هنرهایی مانند خوشنویسی که به ابزار کمی نیاز دارند، بهسادگی محقق خواهد شد.
در قسمت دیگری از این نشست، علیاشرف صندوقآبادی ضمن تأیید سخنان ساکت، گفت: نقش هنر در تغییر خلقیات جامعه همواره قابل توجه بوده است. در نظرسنجیای که چندی پیش از سوی رادیو فرهنگ انجام شد، مشخص شد که بیش از 90 درصد مخاطبان از بدخطی خود رنج میبرند و مقصر بدخطیشان را نظام آموزشی کشور میدانند؛ انجمن خوشنویسان ایران این آمادگی را دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش، در راستای احیای فرهنگ زیبانویسی در کشور گام بردارد.
یدالله کابلی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: انجمن خوشنویسان به عنوان مجموعه مردمنهاد، کارنامه درخشانی را در طول 70 سال فعالیت خود برجای گذاشته است و همه متولیان و مسئولانی که کارنامه انجمن را بررسی کردهاند، بر این نکته اذعان دارند. شورای عالی انجمن اصلیترین مسئولیت این مجموعه را تربیت نسل جوان و پویایی میداند که عالیترین میراث تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان را برای آیندگان حفظ کند.
در بخش دیگری از این نشست، میرحیدر موسوی درباره برنامههای هفته خوشنویسی گفت: ظرفیتهایی که در خوشنویسی ایران وجود دارد بیش از آن است که به یک هفته محدود شود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم و هفته خوشنویسی را به ماه خوشنویسی تبدیل کردیم و از 5 مهر تا 2 آبان رویدادهای گوناگونی را در سراسر کشور برگزار کنیم. امسال تمرکزمان را از تهران برداشتیم و تصمیم گرفتیم در استانهای کمتحرکتر، برنامههایی را برگزار کنیم که در میان مخاطبان ایجاد انگیزه کند.
"نخستین رویدادی که امسال در هفته خوشنویسی برگزار کردیم، برپایی بزرگترین نمایشگاه شکستهنویسی ایران بود که از 5 مهرماه جاری همراه با یک نشست تخصصی برگزار شد. امسال تصمیم گرفتیم برخلاف سالهای گذشته که آثار همه رشتههای خوشنویسی در یک نمایشگاه وجود داشت، رشتههای مختلف را از یکدیگر جدا کنیم؛ این نمایشگاه در رشته شکستهنستعلیق برگزار شد و نمایشگاههای خط نستعلیق، نسخ و ثلث نیز در ادامه برپا میشود."
موسوی با بیان مطلب فوق، افزود: اجرای زنده خوشنویسی برای ما اهمیت زیادی دارد؛ چراکه در سالهای اخیر، ترکیه و دیگر کشورهای عربی به خطسازی مشغول بودهاند، حال آنکه خوشنویسی ناب نزد آنها جایگاهی ندارد؛ به همین دلیل برای ما مهم است که خوشنویسی در مقابل دیدگان مردم اجرا شود تا آنها از نزدیک شاهد نحوه کار هنرمندان باشند.
در بخش پرسش و پاسخ این نشست، امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره مقدار بودجه هفته خوشنویسی و پرداخت حقالزحمه مدرسان انجمن بیان کرد: از سال 1358 تا 1370 شهریهای که از هنرجویان میگرفتیم، ثابت بود؛ این امر، به این خاطر بود که ضعیفترین اقشار نیز امکان حضور در کلاسهای خوشنویسی را داشته باشند؛ پس از آن هم افزایش شهریهها به میزانی نبود که پاسخگوی مخارج مدرسان باشد و حقوق کنونی اساتید انجمن بسیار اندک است و کفاف کرایه تاکسیشان را هم نمیدهد.
صندوقآبادی نیز با اشاره به بودجه هفته خوشنویسی گفت: قطعا بخشی از بودجه توسط ستاد مرکزی انجمن تقبل شده است اما با توجه به سیاستهای کلان انجمن، سعی کردیم از مجموع ظرفیتی که در استانها داریم در قالب جذب اسپانسر استفاده کنیم و مرکز هنرهای تجسمی در این زمینه هیچ کمکی به ما نکرده است؛ البته باید این نکته را در نظر گرفت که بودجه فرهنگ و هنر کشور نسبت به بودجه بخشهای دیگر بسیار کم است و در وزارت ارشاد نیز بودجه کمی به ما تعلق میگیرد؛ رقم کامل هزینههای هفته خوشنویسی هنوز مشخص نیست اما 60 میلیون تومان از سوی دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان ایران به هفته خوشنویسی اختصاص یافته است.
غلامحسین امیرخانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگاه نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این انجمن گفت: تشکیلات انجمن خوشنویسان ایران پس از انقلاب اسلامی با اعضای متعددی کار خود را ادامه داد و از آنجا که وزارت ارشاد علاقهمند بود در جریان برنامههای انجمن خوشنویسان قرار گیرد، نمایندگانی را در این سمت قرار داد تا در جلسات شورای عالی حضور پیدا کنند؛ این نمایندگان حق رأی دارند و جایگاه آنها نیز با تصویب مجمع نمایندگان خوشنویس سراسر کشور رسمیت پیدا میکند.
محمدحسین ساکت نیز در پاسخ به این پرسش اضافه کرد: یکی از کارشناسان وزارت ارشاد پیشنهاد داد از آنجا که در سایر انجمنهای هنری نمایندهای از ارشاد حضور ندارد، در انجمن خوشنویسان نیز نباید نمایندهای حضور داشته باشد اما این مسئله بدون توجه به این موضوع مطرح شد که حضور نماینده وزارتخانه در اساسنامه انجمن پیشبینی شده است و این اساسنامه با رأی اکثریت اعضا به تصویب میرسد؛ انجمن خوشنویسان اعضای زیادی دارد و برای ایجاد هماهنگی و پشتیبانی، نیاز به نماینده وزارتخانه احساس میشود؛ به همین دلیل نمیتوان این انجمن را با دیگر انجمنهایی که اعضای کمتری دارند مقایسه کرد.
ساکت در ادامه درباره نهادهای دیگری که با نام این انجمن در زمینه خوشنویسی فعالیت میکنند، گفت: ما در جامعهای زندگی میکنیم که کثرتگرایی مورد حمایت و تشویق است اما از نظر حقوقی وقتی انجمنی با نام خاصی ثبت میشود، هیچ شخص دیگری حق استفاده از این نام را ندارد. متأسفانه محلی به نام انجمن خوشنویسان تهران تشکیل شد که شکافهایی را در میان خوشنویسان ایجاد کرد و تخلفاتی را انجام داد؛ اینکه آموزشگاهها و مؤسسات مختلف در زمینه خوشنویسی فعالیت کنند، هیچ اشکالی ندارد اما هیچیک از آنها نمیتواند نام انجمن خوشنویسان را داشته باشند چراکه این نام قبلاً ثبت شده است.
غلامحسین امیرخانی نیز با اشاره به حواشیای که مدتی پیش برای انجمن خوشنویسان ایران ایجاد شد، گفت: مدتی پیش آقای راهپیما کتابی را که با عنوان از «الف تا ی» تألیف کرده بود، نزد من آورد تا ببینم؛ پس از بررسی کتاب، متوجه شدم که در بخش خوشنویسان معاصر تنها از خود نام برده است؛ از او پرسیدم آیا جز شما خوشنویس دیگری در دوران معاصر فعالیت نداشته است؟ در حالیکه ما در رشتههای مختلف خوشنویسی بیش از 50 استاد برجسته و تراز اول داریم؛ او توقع داشت من این کتاب را تأیید کنم اما من چنین کاری نکردم و عدم موافقتم با این کار، باعث شد وی در ادامه حواشیای را برای انجمن خوشنویسان ایران رقم بزند.
هفته خوشنویسی با برنامههای مختلف از 5 مهر آغاز شده است و تا 2 آبان ماه در شهرهای مختلف ایران ادامه خواهد داشت.
«بازارهای سنتی» و «زندگی روستایی» سوژه نورنگار ششمخالق تابلوی " رستاخیز زیبایی": اربعین آرمان باشکوهی است که سالها برای آن جنگیدهایمجشنوارههای گرافیک کشور با چالش آموزش مواجهندموشنگرافیک «دل بریدن پر پرواز حسینیون است»+فیلمموشنگرافیک "الحسین یجمعنا" منتشر شد+فیلمپوستر «خیمه جهانی اباعبدالله(ع)» منتشر شد+عکسرونمایی از نقاشی عاشورایی «رستاخیر زیبایی»+عکسانتهای پیام/
R1527/P/S4,40/CT11 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی خوشنویسیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: هنرهای تجسمی خوشنویسی هنرهای تجسمی خوشنویسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۹۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
علی حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قدمت زعفران به ۳ هزار سال پیش باز می گردد، گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که براین اساس باید بیش از هزار تن زعفران برداشت شود، در حالیکه تولید فعلی یک چهارم این عدد است.
به گفته او، براساس فرمول همه ساله ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه میشود، چراکه با جایگزینی مزارع هر چند سال یک بار، سطح زیرکشت ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده می شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم، اکنون این عدد به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که با احتساب این سطح کشت زعفران و نیروی انسانی هزار تن محصول باید تولید شود، در حالیکه سنوات قبل ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید میشد.
حسینی ادامه داد: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلوگرم بود، در حالیکه اکنون با وجود افزایش سطح زیرکشت عملکرد به زیر ۳ کیلوگرم رسیده است. همچنین بر اساس آمار اعلامی در شرایط کنونی از میزان سطح زیر کشت ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران تولید می شود.
عضو شورای ملی زعفران افزود: قیمت کنونی هر کیلو زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان است که تا چند ماه پیش، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود.
او با بیان اینکه سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر میشود، گفت: بنابر آمار مصرف زعفران در افغانستان ۵ تن است که بر این اساس مابقی زعفران تولیدی مجدد به دیگر کشورها صادر می شود.
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی