فراموشی خط خوش و مدرسانی با دستمزد کمتر از کرایهتاکسی
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۸۶۰۶
نشست خبری آغاز هفته خوشنویسی و برنامه های انجمن خوشنویسان ایران با حضور غلامحسین امیرخانی ریاست انجمن خوشنویسان ایران، نماینده وزیر ارشاد و تنی چند از اعضای شورای ارزشیابی هنری و شورایعالی امروز (دوشنبه) در خانه هنرمندان برگزار شد.
دستمزد مدرسان خوشنویسی به اندازه کرایه تاکسی نیست
غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در نشست خبری هفته خوشنویسی گفت: از اول انقلاب تا امروز حق و حقوق ناچیزی به مدرسان عرصه خوشنویسی پرداخت شده است و ما نیز گله مند هستیم و معتقدیم دستمزد به اندازه کرایه ماشین آنها نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: عشق تنها دلیل حضور مدرسان انجمن خوشنویسان بوده است و احساس تکلیف آنها به این میراث فرهنگی بزرگترین سرمایه کشور بوده است؛ اما وقتی تشکیلاتی به صورت خودکفا کار میکند وضعیت اینگونه میشود. با وجود کمکهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمیتوانیم حق مدرسان را پاسخگو باشیم. البته در این مورد عملکرد میتواند در اختیار رسانهها قرار بگیرد.
خط خوش ایرانیان رو به فراموشی است
علی اشرف صندوق آبادی نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران بر نگرانی خود در فراموشی خط خوش میان ایرانیان تاکید کرد و گفت: انجمن خوشنویسان ایران آماده است نشستهای کارشناسی با آموزش و پرورش برگزار کند تا بتوانیم زیبانویسی را به عنوان فرهنگ میراث گذشته ایرانیان صیانت کنیم.
صندوق آبادی با اشاره به کمبود بودجه در انجمن گفت: شصت میلیون تومان هزینه این برنامه شده است و از مرکز هنرهای تجسمی ارشاد چیزی دریافت نکردیم. بودجه فرهنگی کشور نسبت به بخش های دیگر بسیار پایین، همچنین سهم هنرهای تجسمی از این بودجه بسیار ناچیز است و ما با کمترین ها در این سالها کارهای بزرگی انجام دادیم که برای مثال جناب امیرخانی نه تنها در این سالها ریالی دریافت نکرده است بلکه با قرار دادن آثار خود به مجموعه انجمن کمک های زیادی انجام داده است.
میرحیدر موسوی رئیس کمیسیون فرهنگی انجمن خوشنویسان ایران گفت: هفته خوشنویسی را به ماه خوشنویسی تبدیل کردیم و به این سمت رفتیم که بسیاری برنامه ها را به غیر از تهران در دیگر استان ها نیز برگزار کردیم تا بتوانیم ایجاد انگیزه کنیم که می توان به نمایشگاه شکسته نویسی اشاره کرد. انجمن خوشنویسان بر اساس احترام به پیشکسوت بنا شده است و در این ماه برنامه های فرهنگی نمادینی داریم که صعود به قله را می توان مثال زد.
خطر جذب خوشنویسان به کشورهای حاشیه خلیج فارس
یدالله کابلی خوانساری استاد انجمن خوشنویسان با اشاره به درخشش جوانان در جشنواره های بین المللی گفت: اساتید نامداری با کوشش صادقانه در رشد کیفی و کمی این هنر متعالی با حقوق ناچیز تدریس کردند و ارزش را به تربیت جوانان دادند، خطر جدی وجود دارد که اگر حمایت های جدی از این هنرمندان انجام نشود جذب کشورهای حاشیه خلیج فارس شوند.
انجمن خوشنویسان یک نهاد مردمنهاد است که به دلیل عشق به این سرزمین توانسته کارهای بزرگی انجام دهد و این یک نگاه سلیقه ای نیست بلکه قضاوت همه مدیران است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجمن به صورت مردمنهاد ثبت شد، وزارت ارشاد دو نماینده در جلسات شورای عالی دارد که امکان حق رای دارند و جایگاه آنها به صورت قانونی رسمیت دارد.
شاهد تخلفات متعددی درانجمن خوشنویسان بودیم
محمدحسین ساکت نماینده وزارت ارشاد در شورای عالی انجمن خوشنویسان گفت: تخلفات متعددی در سالهای گذشته در انجمن خوشنویسان ایران انجام شده است، متاسفانه شاهد بودیم در مدیریت گذشته ساختمان تازهبنایی که قرار بود در اختیار انجمن قرار گیرد سند تک برگ آن به نام شخص زده شده است که روند قانونی آن درحال انجام است.
وی از تاسیس انجمن خوشنویسان پایتخت به عنوان دیگر تخلف نام برد و گفت: آموزشگاه خوشنویسی همچون آموزشگاه های موسیقی، نقاشی، عکاسی و دیگر هنرها می تواند فعالیت کند ولی بدون شک نمی توان یک نهاد فرهنگی به نام فرهنگستان هنر یا فرهنگستان زبان فارسی تأسیس کرد. انجمن خوشنویسان نیز دارای یک اعتبار حقوقی است و نباید شخصی از آن سوءاستفاده کند. با شعار تکثر گرایی نمی توان از سرمایه یک نشان که اساتید نامداری در جا انداختن آن مشارکت داشتند برای بهره بردن یک آموزشگاه خصوصی استفاده نادرست و غیرقانونی کرد.
امیرخانی در پاسخ به مشکلات اخیر در تخریب نام انجمن گفت: افراد ناتوانی در هنرخوشنویسی که پژوهش های ناقصی نیز درعرصه خوشنویسی برای انتشار کتاب انجام داده بودند از من خواستند آن را با حضور خود در مراسم رونمایی تایید کنم و زمانی که در قامت صیانت از میراث خوشنویسی کشور ایستادم و مقاومت کردم جریانی برای تخریب مجموعه انجمن خوشنویسان حاشیه سازی و تخریب را شروع کردند.
برنامه های مراسم گرامیداشت هفته خوشنویسی
همایش بزرگ شکسته نویسان معاصر ایران تهران در فرهنگستان هنر مجموعه فرهنگی هنری آسمان جمعه ۵ مهر برگزار شد و تا ۱۲ مهر ادامه داشت. صعود به قله ناز و کهار در بزرگداشت استادان فقید حسین و حسن میرخانی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران در روزهای ۱۱ و ۱۲ مهر انجام شد.
مراسم گرامیداشت و رونمایی از سردیس استاد محمدرضا کلهر و نامگذاری خیابانی به نام ایشان ۱۵ مهر در کرمانشاه برگزار می شود. همایش و نشستهای تخصصی خوشنویسی در استان قزوین ۱۷ مهر برگزار می شود.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه شکسته نویسان معاصر سماع شکست ۱۸ مهر برگزار خواهد شد. آیین گرامیداشت هفته خوشنویسی و افتتاحیه نمایشگاه بزرگ نستعلیق نویسان ایران در محل فرهنگستان هنر مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار می شود.
مراسم غبارروبی از مزار استادان بزرگ خوشنویسی ایران استاد میرعماد حسنی قزوینی و استاد درویش عبدالمجید طالقانی در استان اصفهان ۱۹ مهر از دیگر برنامه های این رویداد است. همایش و نشست تخصصی همراه با افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی ۱۹ و ۲۰ مهر در شیراز انجام می شود.
ورکشاپ سیاه مشق با مضامین اربعین حسینی در دانشگاه هنرهای اسلامی -ایرانی استاد محمود فرشچیان ۲۰ مهر در تهران برگزار می شود. مراسم غبارروبی امزار استادان بزرگ خوشنویسی ایران همچون میرزا غلامرضا اصفهانی، محمدرضا کلهر ، عمادالکتاب قزوینی، حسین و حسن میرخانی در کنار دیدار از استادان پیشکسوت خوشنویسی تهران و شهرری در ۲۱ مهر انجام خواهد شد.
همایش و نشست تخصصی خوشنویسی در استان گیلان، زنجان، کردستان، همدان، قزوین، کرمانشاه، تهران، گرگان، قم و اهواز از تاریخ ۲۲ مهر تا ۲ آذر به ترتیب به صورت روزهای متوالی در این شهرها برگزار می شود.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: انجمن خوشنویسان ایران چهره ماندگار خوشنویسی هنرهای تجسمی هنرمندان خوشنویسی خانه هنرمندان ایران خوشنویسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بلیت پاره بده، جایزه بگیر
همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد : شاگرد شوفر در هر اتوبوس کرایه ها را دستی از مسافر ها می گرفت. اما بعدها مسافران باید برای سوار و پیاده شدن بلیت می خریدند.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
نصرالله حدادی تهران پژوه می گوید: «اولین کرایه ای که برای اتوبوس تعیین شد از پنج شاهی شروع شد و بعدها با آمدن اتوبوسهای واحد به یک قران، دو قران و ده قران رسید. وقتی بلیت های کاغذی آمدند، شاگر شوفر بلیت ها را پاره میکرد و در خیابان می انداخت. بعدها که خطوط اتوبوسرانی ساماندهی شدند، در ازای تحویل و وزن کردن بلیت های پاره شده، به شاگر شوفر پاداش می دادند.»
باجه فروش بلیت ماشین دودی در شهرریبا استناد به اسناد تاریخی به جامانده از آن دوران، در ۸ فروردین سال ۱۳۱۰ در چهل و یکمین جلسه انجمن بلدیه طهران، لایحه عوارض بر اتومبیل و اتوبوس های شهری تصویب شد. طبق این لایحه صاحبان اتومبیلهای کرایه و اتوبوس موظف شدند. در مقابل وجهی که از مسافر دریافت میکنند بلیت بدهند. رانندگان مکلف شده بودند در ازای بلیت ۵ شاهی، یک شاهی عوارض دهند و در ازای بلیت ده شاهی یکصد دینار عوارض بپرداند. درشکه های کرایه از دادن عوارض معاف بودند. عواید حاصل از این لایحه برای مرمت و تسطیح خیابانهای شهر تهران اختصاص می یافت.
عباس حسینی، از علاقه مندان به تاریخ تهران است که درباره تاریخچه حمل و نقل در تهران نیز پژوهشهایی انجام داده است. او میگوید: «وقتی شرکت واحد در سال ۱۳۳۵ افتتاح شد. گران ترین نرخ بلیت خطوط اتوبوسرانی ۲ ریال تعیین شد که از توپخانه تا شمیران تردد می کرد. بلیت ها ابتدا سکه ای و از نوع برنج بود که روی آن خط مربوط اتوبوس نوشته شده بود. مردم گاهی از این سکه ها برای خرید هم استفاده می کردند. بعدها بلیت کاغذی چاپ شد. قیمت، تاریخ چاپ بلیط، شماره خط و سایر مشخصات بر روی آن درج می شد. هر خط ۳ عضو ثابت داشت. راننده، بلیت فروش و شاگرد شوفر. بلیت فروش معمولا در عقب اتوبوس می نشست و گاهی هم دستگاهی مانند قرقره ماند دور گردنش بود و با چرخاندن دسته آن یک بلیت به مسافر می داد.»
نمونه ای از گواهینامه شاگرد شوفرحسینی می گوید:«شاگرد شوفری یکی از مشاغل ثابت بود . فردی که شاگرد شوفر می شد ، تصدیق رانندگی داشت و وظیفه نظم دهی به مسافران را هنگام سوارشدن و پیاده شدن در طول مسیر بر عهده داشت به همین دلیل از افراد تنومند را به کار می گرفتند. بعدها بلیت فروش کار شاگرد راننده را انجام می داد.» عمر بلیت های کاغذی در ماههای پایانی سال ۱۳۸۹ به پایان رسید و کارت های الکترونیکی برای پرداخت کرایه وارد سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی شد.
نمونه ای از بلیت های سکه ای کد خبر 847358 برچسبها همشهری محله اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حمل و نقل شهری